MY FIRST CHILD

CafeMom TickersCafeMom Tickers
All Right Reserved. 2010. Copyright. ECHENTA. Designed by Echenta

Pages

Saturday, May 14, 2011

29 Minggu



Rabu lepas (11hb Mei 2011) aku ke Az-Zarah buat pemeriksaan bby untuk 7 bulan. Tak sangka dah sampai ke tahap ini. Baby sihat dengan berat terkini 1.65kg ( biasanya purata berat bayi untuk 29 minggu ialah 1.15kg). Doktor pon tak sangka dan musykil betul ke aku 29 minggu sedangkan bby seperti 30 minggu. Aku tak berapa terkejut sebab masa aku lahir pun. Mak kata aku bby paling tinggi dan besar ketika itu. Itu yang jururawat di situ bilang pada mak aku. Waktu itu usia mak 42 tahun. Malah anak-anak abg sulung aku dan kakak aku yg lelaki kebanyakkan nya agak besar ketika dilahirkan. Yang paling muda anak buah aku, Eshaq pon dilahirkan normal seberat 3.85kg.

Untuk 8 bulan pemeriksaan nanti (1hb Jun 2011), aku dikehendaki menjalani ujian Glucose Screening. Doktor ingin mengenal pasti adakah kandungan gula dalam badan aku berlebihan disebabkan bby agak besar dari saiz bayi normal. Mak pon penghidap diabetes. Kemungkinan besar, aku juga memperoleh diabetic.

My practitioner says I need a glucose screen. Why?

Most healthcare practitioners routinely recommend a glucose screening test (also called a glucose challenge test or GCT) between 24 and 28 weeks of pregnancy to check for gestational diabetes, a high blood sugar condition that some women get during pregnancy.

Like any screening test, this one won't give you a diagnosis — it's designed to identify as many women as possible who may have a problem and need more testing to find out. So a positive result doesn't mean that you have gestational diabetes. In fact, only about a third of women who test positive on the glucose screen actually have the condition. To find out if you're one of them, you'll have to undergo a longer, more definitive exam called a glucose tolerance test (GTT).

Between 2 and 5 percent of expectant mothers develop gestational diabetes, making it one of the most common health problems during pregnancy. And because the condition rarely causes any symptoms, testing is the only way to find out if you have it.

Your practitioner may want you to be screened earlier than 24 weeks if a routine urine test shows a high amount of sugar in the urine or if you're considered at
high risk. If the results are normal, you'll be screened again at 24 to 28 weeks.

Of course, if were already diagnosed with diabetes before pregnancy, you won't need to be screened. Instead, you'll continue to work with your practitioner to manage your condition during your pregnancy.

More info : Glucose screening and glucose tolerance tests


Apa yang menakutkan aku, biarlah aku dipermudahkan untuk melahirkann bby aku ini. Hari-hari aku titipkan doa supaya aku dapat melahirkan secara normal dan bukan C-sec. Debaran menunggu untuk kelahiran bby aku ini, sudah terasa.

Aku masih lagi mengambil job-job make up (Echenta Maquillage). Ramai yang bertanya untuk booking aku di bulan Jun. Tapi aku sudah pon menetapkan 11hb Jun 2011 tarikh akhir sebelum aku berehatkan diri untuk kelahiran bby. Ada rakan sekolah yang mahu aku mekapkan dia untuk hari pertunangan nya di Melaka. Aku terpaksa menolak dan mujur kakak aku dapat menggantikan tempat aku. Masakan tidak, ketika itu kandungan aku sudah hampir memasuki usia 9 bulan. Bila-bila saja, bby bole dilahirkan. Untuk keselamatan aku dan bby. Aku tidak bole terlalu rakus mengambil job-job make up.

Bulan depan aku terpaksa menghentikan sebentar penjualan baju untuk ECHENTAPPAREL atas sebab-sebab ketidaklaratan aku untuk membuat photo shoot dan mengambil stok-stok dari supplier. Semua itu tidak lama, habis sahaja pantang aku akan aktif kembali dengan job-job make up dan penjualan baju.

Di bawah ni, gambar ketika aku menghadiri hari perkahwinan rakan sang pria. Aku sudah semakin berisi. Lihat saja kemontelan aku. Ini semua untuk bby tersayang :)




No comments:

Post a Comment